Fokus ympärivuotisesta opetuksesta ympärivuotiseen oppimiseen

25.10.2013

Puheenjohtaja Maarit Valo avasi liiton syysseminaari ottamalla kantaa hallituksen rakennepaketin linjauksiin.

TIEDOTE

JULKAISTAVISSA PE 25.10.2013 KLO 13.00

Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo hallituksen rakennepaketista:
Fokus ympärivuotisesta opetuksesta ympärivuotiseen oppimiseen

Maan hallitus haluaa rakennepaketissaan lisätä korkeakoulujen opetustarjontaa alkusyksystä ja loppukeväästä. Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo katsoo, että on korkea aika siirtää keskustelun painopiste opetuksesta oppimiseen. Professoriliitto järjesti perjantaina Helsingissä syysseminaarin, jonka teemana oli Oppiminen yliopistossa.
-          Hallitus ja opetusministeri ilmeisesti katsovat, että yliopistoilla on sellainen taloudellinen tilanne, että toimintaa voidaan kehittää ympärivuotisten opiskelumahdollisuuksien suuntaan. Ehkä tämä visio perustuu ajatukseen vuorottelujärjestelmästä: opeta sinä talvella niin minä opetan kesällä. Yliopistoväki kuitenkin tietää, että tämä ei ole realistista. Koko opettajakunta tarvitaan nykyisen opetustarjonnan ylläpitämiseen, Valo tähdensi seminaarin avauksessa.
Yliopistojen opetusjaksot ulottuvat jo nyt syyskuun alusta toukokuun loppuun. Monilla aloilla on vakiintuneita kesäkouluja. Kesätenttien mahdollisuuksia on lisätty, mutta niihin saapuu arviolta joka kymmenes ilmoittautunut.
-          Kun yliopistot tarjoavat jo nyt mahdollisuuden ympärivuotiseen opiskeluun, ehkä kysymyksen pitäisikin kuulua: haluaako valtioneuvosto opiskelijat oppimaan ympärivuotisesti? On siis korkea aika fokusoida oppijaan yliopistossa.
Päättäjien yliopistokokemukset ovat usein omilta opiskeluajoilta. Puheenjohtaja Valo muistutti, että opiskelukulttuuri ja oppimiskäsitykset ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä kovasti. Luennot ja tentit eivät ole enää tärkeimpiä opetus- ja oppimismuotoja.
Hallituksen rakennepaketissa halutaan myös vahvistaa alempien korkeakoulututkintojen kelpoisuutta työmarkkinoilla. Puheenjohtaja Valon mielestä tämä sopii kovin huonosti yhteen sen kanssa, että useissa yliopistoissa on juuri rakennettu tieteenalojen tai oppiaineiden yhteisiä kandidaatinohjelmia. Näin opiskelija saa laajemman pohjan, jonka jälkeen maisterivaiheessa voi syventyä ja erikoistua tiettyyn osaamisalueeseen.
-          Kelpoisuuksien alentaminen on vahvasti ristiriidassa myös sen kanssa, että valtioneuvosto on usein todennut, että Suomen menestys ja kilpailukyky perustuvat korkeaan osaamiseen. On vaikea kuvitella, että tähän päästään koulutustasoa laskemalla.
Hallituksen on määrä päättää rakenneuudistuksen pääsisällöstä marraskuun lopussa.

LISÄTIETOJA:
Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo, 045 657 5757