Liiton osastojen johto sai rautaisannoksen ajankohtaista asiaa

30.10.2013

Puheenjohtajien päivillä kuultiin tiede- ja yliopistopolitiikkaan sekä työmarkkinatilanteeseen liittyvistä ajankohtaisista asioista.
Yhteyspäällikkö Eero Puolanne kertoi liiton toteuttaman kyselyn tuloksista.

Osastojen puheenjohtajat olivat koolla kuulemassa tiede- ja yliopistopolitiikkaan liittyvistä uudistuksista sekä työmarkkinatilanteen kuumasta vaiheesta.

Professoriliiton osastojen johto kokoontui Helsinkiin puheenjohtajien päiville 24.-25. lokakuuta.

Liiton puheenjohtaja Maarit Valo avasi päivät kertomalla tiede- ja yliopistopolitiikan ajankohtaisista asioista. Valtioneuvoston periaatepäätös tutkimusrahoituksen kokonaisuudistuksesta merkitsee strategisen tutkimuksen ja sen rahoituksen vahvistumista. Kilpaillun tutkimuksen asema korostuu myös Suomen Akatemian kansainvälisessä arvioinnissa.
Puheenjohtaja Valo puhui myös hallituksen rakenneuudistuksesta ja sen yliopistoja koskevista linjauksista. Hallitus toivoo lisää ympärivuotista opetustarjontaa sekä enemmän painoarvoa alempien tutkintojen työelämärelevanssille. Valo kertoi myös korkeakoulutettujen erikoistumiskoulutuksesta sekä yliopistojen rahoitusmalliin kaavailtavista muutoksista. Suoraan professorien asemaan liittyy Akatemian selvitys professorikunnan uudistumisesta ja rekrytoinnista. Professoripoolin tilanteesta tiedotettiin myös: pooliin tulee vielä kaksi hakukierrosta.
Neuvottelut työmarkkinaratkaisusta olivat juuri seminaarin aikaan kalkkiviivoilla ja toiminnanjohtaja Jorma Virkkala kertoi kuulumisia Sivistystyönantajan pöydästä. Yliopistosektori pääsi tupon mukaiseen tulokseen 25. lokakuuta. Neuvottelujen viime metreillä oli eniten vääntöä siitä, miten 20 euron yleiskorotus menee palkkausjärjestelmään. Yliopistotyönantajan toiveissa on lisätä paikallista sopimista. Tätä asiaa varten perustettiin työryhmä.
Järjestöpäällikkö Raija Pyykkö esitteli osastojen verkkosivuja osastojen puheenjohtajien työvälineenä. Varapuheenjohtaja Kaarle Hämeri laittoi osallistujat ideoimaan pienryhmissä osastojen tulevan vuoden toiminnan päälinjoja. Liiton yhteyspäällikkö Eero Puolanne kertoi liiton toteuttaman kyselyn perusteella tietoja siitä, miksi joku liittyy jäseneksi ja toinen taas ei.
Toisen seminaaripäivän aluksi kuultiin osastojen puheenjohtajien puheenvuoroja sekä pohdittiin professorien asemaa yliopiston johtamisessa. Päivien lopuksi osastojen johto osallistui Kansallismuseon auditoriossa pidettyyn liiton syysseminaariin Oppiminen yliopistossa.

Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Milla Talassalo