Professoriliiton jäsenten kevätjuhla Kansallisteatterissa

19.5.2014

Professoriliitto järjesti kolmannen kerran jäsentilaisuuden kesän kynnyksellä. Lauantaina 17. toukokuuta yli 200 jäsentä puolisoineen oli katsomassa Kansallisteatterin näytelmää Kun kyyhkyset katosivat. Esitys perustuu kirjailija Sofi Oksasen samannimiseen kirjaan.
Vaikuttavan elämyksen jälkeen oli tarjolla cocktail-tilaisuus Kansallisteatterin ensiparven lämpiössä. Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo kertoi, että jäsentilaisuuksista on tullut jo perinne – liiton jäsenten kevätjuhla. Ensimmäinen pidettiin kaksi vuotta sitten Musiikkitalossa ja vuosi sitten vastaava oli Ateneumissa.
Kuten aiemmissa jäsentilaisuuksissa myös nyt saatiin taide-elämyksen lisäksi kuulla aiheeseen liittyviä asiantuntijapuheenvuoroja. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijätyön professori Hannu-Pekka Björkman piti esityksen aiheesta Sisyfoksen tehtävä. Hän vertaisi näyttelijää antiikin Sisyfokseen, joka raahaa kiven valtavan mäen päälle ja sieltä se aina vierii alas. Björkman kuvasi näyttelijää läpinäkyväksi, mutta taidetta ikuiseksi.
Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän ensimmäinen näytös kuvaa Viron historian vaiheita Saksan miehitysvallan aikana 1941-1944 ja toinen näytös 1960-lukua, jolloin maassa elettiin Neuvostovallan kautta. Viron historiaa tutkinut professori emeritus Seppo Zetterberg tähdensi lämpiöön kokoontuneille, että muistinvirkistys on historiantutkijan tehtävä. Näytelmän Edgar-päähenkilö oli eräänlainen kameleontti, joka palveli ensin saksalaisia ja myöhemmin KGP:n koneistoa.  Zetterbergin mukaan Edgar ei kuitenkaan ottanut huomioon, että lopulta historiantutkimus paljastaa. Menneisyyttä ei voi paeta pysyvästi.