Liiton edustajat tapasivat sivistysvaliokunnan jäseniä

17.10.2014

Takarivissä Kauko Tuupainen (ps), Sari Sarkomaa (kok), Eero Kuparinen (Tieteentek. varapj), Esko Kiviranta (kesk), Kaarle Hämeri (Professoriliitto varapj), Eeva Rantala (Tieteentek. toiminnanjoht.) Markku Rossi (kesk), Jorma Virkkala (Professoriliitto toiminnanjoht.), Kaj Laine (valiokuntaneuvos). Istumassa Eeva-Johanna Eloranta (sd), Inkeri Kerola (kesk), Tapani Kaakkuriniemi (Tieteentek. puh.joht.), Raija Vahasalo (kok), Maarit Valo (Professoriliitto puh.joht.) ja Kimmo Kivelä (ps). Kuvasta puuttuu Ville Vähämäki (ps.)

Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton edustajat tapasivat eduskunnan sivistysvaliokunnan sekä valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston jäseniä 16. lokakuuta Eduskuntatalossa.

Keskustelun teemoina olivat yliopisto- ja tiedebudjetti 2015, liittojen yhteiset hallitusohjelmatavoitteet sekä tutkimus- ja innovaatiopolitiikan suuntaviivat. Ensi vuoden talousarvioesitys on paraikaa eduskuntakäsittelyssä. Tutkimus- ja innovaationeuvosto valmistelee linjaraporttia, jota aina pidetään seuraavan hallitusohjelman tiedepolitiikkaa määrittävänä pohjapaperina.

Kansanedustajat ymmärsivät liittojen näkemyksen siitä, että yliopistojen ja tieteen rahoituksen pitää olla pitkäjänteistä. Yhteinen toive oli se, että sivistys ja tiede näkyisivät enemmän tulevien eduskuntavaalien teemoina. Ruotsin parlamenttivaalien alla koulutuskysymykset olivat keskiössä.

Paikalla olleet kansanedustajat olivat liittojen linjoilla duaalimallin tukemisessa. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot voivat tehdä yhteistyötä, mutta niiden erilaiset tehtävät ja tutkinnot tulee säilyttää. Ajatuksia vaihdettiin myös koulutusviennistä, kansainvälisten opiskelijoiden maksuista sekä lukioiden ja yliopistojen tärkeästä yhteistyöstä.

Kansanedustajille jaettiin paperit, joihin oli tiivistetty liittojen keskeisiä linjauksia: Ajankohtaista yliopisto- ja tiedepolitiikasta sekä Hallitusohjelmatavoitteet. Ks. liitteet alla.