Liitto pyrkii vielä vaikuttamaan ensi vuoden budjettiin

13.11.2015

Valtiovallan suunnittelemat koulutukseen ja tutkimukseen kohdistuvat leikkaukset ovat tyrmistyttäneet laajasti. Professoriliitto on ollut eri tavoin yhteydessä poliittisiin päättäjiin ja vaatinut, että yliopistoihin ja tutkimukseen kohdistuvat leikkaukset on peruttava. Liitto tapasi mm. sivistysvaliokuntaa ja valtionvarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaostoa viimeksi 11.11.2015.

Ensi vuoden yliopisto- ja tiedebudjetti on valiokuntakäsittelyn loppuvaiheessa. Ensi viikon puolivälissä on ministerin kuuleminen, minkä jälkeen alkaa mietinnön kirjoittaminen.  Professoriliitto suuntaa tässä vaiheessa voimavaransa ensi viikolla tapahtuvaan vaikuttamistoimintaan. Liitto on mm. valmistellut yhdessä muiden yliopistosektorin järjestöjen kanssa kannanottoa, jossa vedotaan päättäjiin leikkausten perumiseksi.

Olemme tietoisia jäsenistön turhautumisesta ja teemme kaikkemme, jotta asiaan saataisiin korjausta. Tässä vaiheessa pyrimme kaikin mahdollisin rauhanomaisin keinoin saamaan parannusta tilanteeseen.

Julkisuudessa on esitetty, että mm. Professoriliiton olisi ryhdyttävä suunnittelemaan työtaistelutoimia leikkauksista johtuen. Esittäjinä on myös professoreita. Mahdolliset työtaistelutoimet vaativat aina liitossa asianmukaisen ja liiton sääntöjen edellyttämän käsittelyn.