Kvartaalitalous ei sovi tieteeseen

30.11.2012

Professoriliiton valtuusto valitsi professori Maarit Valon jatkamaan liiton puheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden.

TIEDOTE 30.11.2012

HETI JULKAISTAVISSA

Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo:
Kvartaalitalous ei sovi tieteeseen

Yliopistoilta ja tutkimuslaitoksilta odotetaan yhä enemmän ja yhä nopeammin tuloksia.
-          Odotukset ovat joskus aivan suhteettomia. Me tuotamme tutkimusta, tietoa ja monenlaista osaamista sekä pätevät asiantuntijat suomalaisen yhteiskunnan käyttöön ja maailmalle. Tutkimus, luotettavan tiedon tuottaminen ja siihen perustuva koulutus vievät kuitenkin aikaa, toteaa Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo.
Puheenjohtaja Valon mielestä viime aikoina on näkynyt yhä enemmän merkkejä siitä, että yhteiskunta ja elinkeinoelämä peräävät yliopistoilta tuloksia kiihtyvässä tahdissa. Ei välttämättä ymmärretä, että tutkimuksen tekeminen on pitkäjänteistä työtä eikä sen hyötyjä pystytä heti ennakoimaan. Tieteellistä tutkimusta ei motivoi ensi sijassa hyödyn vaan uuden tiedon tavoittelu.
-          Elinkeinoelämän lienee vaikea ymmärtää, että yliopistojen tuottama hyöty ei seuraa kvartaalikausia. Yhteiskunta ja yrityselämä tarvitsevat tietoa, mutta tulee hyväksyä, että tiedon tuottaminen vie aikansa. Suomen Akatemian Tieteen tila -raportti osoitti, että Suomi on tiedemaana hyvää eurooppalaista keskitasoa. Se on hyvä saavutus, varsinkin kun tiedämme, että yliopistojen henkilöstö on viime vuosina ollut monien muutosten kohteina, Valo tähdentää.
Nopeiden hyötyjen ideologia leimaa Valon mukaan myös viimeaikaista keskustelua tutkinnoista. Parhaillaan mietitään työryhmässä uusia kaksivuotisia lyhyttutkintoja, koska kolmen vuoden kandidaatintutkintoja pidetään pitkinä ja jäykkinä työmarkkinoiden tarpeisiin.
-          Kuuluvatko kaksivuotiset tutkinnot lainkaan yliopistoihin tai edes ammattikorkeakouluihin? Ja pitäisikö pikemminkin kehittää olemassaolevaa tutkintorakennetta kuin ryhtyä ideoimaan kokonaan uudenlaista tutkintoa?
Professoriliiton valtuusto valitsi tänään (30.11.) professori Maarit Valon jatkamaan liiton puheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden. Puheviestinnän professorina Jyväskylän yliopistossa toimiva Valo on ollut liiton johdossa vuoden 2011 alusta.
Helsingissä perjantaina koolla ollut liiton valtuusto valitsi varapuheenjohtajaksi professori Kaarle Hämerin. Hän toimii fysiikan professorina Helsingin yliopistossa. Hämeri on ollut varapuheenjohtaja vuodesta 2011.

LISÄTIETOJA:
puheenjohtaja Maarit Valo, 045 657 5757