Professoriliiton puheenjohtaja Kaarle Hämeri sai oman tieteenalansa arvostetun palkinnon

7.9.2016

Kaarle Hämeri Hyytiälän maastossa opiskelijoiden kanssa.

Professori Kaarle Hämeri sai aerosolialan arvostetun palkinnon

Hämeri tunnetaan erityisesti aerosolifysiikan, kaupunki-ilman ja ilmanlaadun sekä sisäilman alan tutkimuksesta. Viime aikoina työn alla on ollut 3D-tulostamisen aiheuttamat päästöt huonetiloissa.

Aerosolitutkimuksen kansainvälinen kattojärjestö IARA (International Aerosol Research Assembly) on myöntänyt Helsingin yliopiston fysiikan professori Kaarle Hämerille arvostetun palkintonsa International Aerosol Fellow Award 2016. Se myönnetään ansioista tutkimuksessa, teknologiassa, koulutuksessa ja palvelussa alan hyväksi.

-Tutkin kaupunkien ilmanlaatua ja miten ulkoilman pienhiukkaset kulkeutuvat sisätiloihin, hän kertoo.

-Sisällä on paljon pienhiukkaslähteitä. Nyt ajankohtaista on esimerkiksi kolmiulotteinen tulostus, sen päästöt huonetiloihin. Koska hiukkasilla on suuri vaikutus ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin, pitää ymmärtää, mistä hiukkaset tulevat ja miten erilaiset päästöt vaikuttavat.

Palkinnon jakoperusteluissa korostetaan Kaarle Hämerin ansioita alan monipuolisena kehittäjänä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Hän onkin aktiivinen ja kiitetty opettaja, joka on useilla kansainvälisillä kursseilla kouluttanut yli 300 alan nuorta tutkijaa eri puolilta maailmaa.

Kaarle Hämeri on julkaissut yli 120 vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua. Hänen h-indeksinsä, joka mittaa tutkijan julkaisutehokkuutta ja tuotettujen julkaisujen merkittävyyttä, on 41. Hän on myös aktiivinen konferenssien järjestäjä ja tieteellisten julkaisusarjojen toimittaja.

International Aerosol Fellow Award on aerosolialan arvostetuimpia palkintoja. Se jaetaan joka toinen vuosi. Vuodesta 1990 se on myönnetty 13 kertaa kaikkiaan 20 tutkijalle.

Tänä vuonna Kaarle Hämerin ohella palkinnon saa professori Junji Cao (Institute of Earth Environment, Chinese Academy of Sciences).

Kuva: Alina Pathan

Lisä- ja yhteystiedot: