Yliopistojen työehtosopimusneuvottelut ovat käynnistyneet

13.12.2017

Työnantajia edustava Sivistystyönantajat ry ja palkansaajajärjestöt ovat neuvotelleet 21.11.2017 sekä 1.12.2017 yliopistojen uudesta työehtosopimuksesta. Ensimmäisessä kokouksessa käsiteltiin osapuolten alustavia neuvottelutavoitteita työehtosopimuksen tekstien muuttamiseksi. Osapuolet keskustelivat myös yliopistojen taloudellisesta tilanteesta sekä kävivät läpi yleistä talouskehitystä, viimeisimpiä talousennusteita ja muiden alojen sopimusneuvotteluja. Yliopistojen työehtosopimus päättyy 31.1.2018. Ensimmäisessä tapaamisessa osapuolet sopivat tulevasta neuvotteluaikataulusta. Toisessa kokouksessa työnantaja esitteli alustavia tietoja henkilöstömäärän kehityksestä ja ansiokehityksestä syksyjen 2016 ja 2017 välisenä aikana. Näitä käsitellään yksityiskohtaisemmin seuraavissa kokouksissa.

Professoriliiton toiminnanjohtaja toimii yhtenä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:n neuvottelijana. JUKOn edustajat nostivat toisessa tapaamisessa esille muun muassa määräaikaisiin työsuhteisiin liittyvät ongelmat, hallinto- ja opetustyöstä vapaan tutkimuskauden tärkeyden ja työehtosopimuksen kirjauksen sitovuuden lisäämistarpeen, kontaktiopetus-termin päivittämistarpeen sekä tarpeen parantaa henkilöstön edustajien asemaa.

Seuraavissa tapaamisissa (14.12.2017 ja 19.12.2017) käsitellään palkkausjärjestelmän uudistamista. Työnantaja tulee tekemään yksityiskohtaisen ehdotuksen lähiviikkojen aikana. Työaikamääräyksiin, muihin tekstikysymyksiin ja palkankorotusten tasoon keskitytään tammikuussa 2018.

Järjestövalmius on olennainen osa neuvottelutoimintaa. Yliopistojen lakkotoimikuntien koulutuskierros on alkanut. Professoriliiton järjestöpäällikkö osallistuu tiiviisti koulutuskierrokseen.