Vapaan tutkimuksen asema puhutti eduskuntatapaamisessa

4.10.2013

Tutkimuspolitiikan isot muutokset sekä rakennepaketin yliopistoja koskevat linjaukset olivat esillä, kun liitto tapasi kansanedustajia.

Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton edustajat tapasivat 3. lokakuuta eduskunnan sivistysvaliokunnan sekä valtiovarainvaliokunnan tiede- ja sivistysjaoston jäseniä.

Keskustelun teemoina olivat ensi vuoden budjetti, tutkimusrahoituksen kokonaisuudistus sekä rakennepaketti. Kansanedustajille annettiin paperi, johon oli kiteytetty liittojen näkemykset (ks. liite alla).

- Hyvä, että ryhdytään jälleen noudattamaan yliopistolakia, kommentoi Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo yliopistoindeksin paluuta ensi vuoden budjetissa.

Vapaan tutkimuksen asema strategisemmaksi muuttuvan tutkimusrahoituksen paineessa puhutti erityisesti. Asia oli ajankohtainen, koska samaisena päivänä sivistysvaliokunnassa olivat olleet kuultavina valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen ja Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila. Valtioneuvoston periaatepäätös valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistukseksi julkistettiin 5.9.

- Kaikki raha, joka liikenee tutkimukselle on ok, mutta se on poliitikoilta tietoinen linjaus, jos rahoitusta siirretään vapaasta tutkimuksesta strategiselle puolelle, totesi kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.).

Hallituksen rakennepaketti sisältää yliopistoja ja niiden henkilöstöä koskevia linjauksia. Korkeakoulut mm. velvoitetaan tarjoamaan lisää mahdollisuuksia ympärivuotiseen opiskeluun. Liittojen mielestä tarjontaa on jo nyt riittävästi. Osa kansanedustajista oli samaa mieltä:

- Nykyiset mahdollisuudet riittävät opiskelijoille. On äärimmäisen tärkeää, että aikaa jää myös tutkimukselle, korosti Eeva-Johanna Eloranta (sd.).

Rakennepaketin mukaan hallitus haluaa vahvistaa alempien korkeakoulututkintojen kelpoisuutta työmarkkinoilla.

- Kiveenhakattuna pitää pysyä se, että maisterin tutkinto on yliopistollinen perustutkinto, tähdensi sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo (kok.)

Teksti ja kuva: Kirsti Sintonen