Tervetuloa juhlimaan opettajia 5.10.

28.9.2020

Opettajien työ varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin on ollut entistäkin tärkeämmässä roolissa viime aikoina. Opettajat ja heidän laaja-alainen osaamisensa mahdollistivat viime keväänä sen, että oppiminen ja opiskelu jatkuivat Suomessa, vaikka koulujen, oppilaitosten ja korkeakoulujen tiloja suljettiin.

Tervetuloa juhlimaan Suomen opettajia ja opettajuutta 5.10.2020 klo 17.00–18.00 live-lähetyksen välityksellä.

Juhlalähetys on tarkoitettu kaikille, niin opettajille kuin jokaiselle opettajuuden kentästä kiinnostuneelle.

Juhlassa kuullaan ministeritason tervehdys ja keskustellaan opettajuudesta. Etäyhteyksien välityksellä opettajat eri puolilta Suomea kertovat ajatuksiaan opettajan työn arjesta, haasteista ja iloista. Tuija Rantalainen esittää maailman ensiesityksenä opettajien kunniaksi sävelletyn ja sanoitetun kappaleen.

Lähetystä voi seurata opetus- ja kulttuuriministeriön Youtube-kanavalla. Tarkempi ohjelma ja linkki lähetyksen seuraamista varten julkaistaan lähempänä ajankohtaa opetus- ja kulttuuriministeriön tapahtumakalenterissa.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tilaisuuden järjestävät opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Kuntaliitto, Professoriliitto, Tieteentekijät, Yliopistojen opetusalan liitto YLL, Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto ja Opettajaksi opiskelevien liitto SOOL.

17.00 Juhlan aloitus

Tilaisuuden juontaa Reetta Räty

Ministerin tervehdys

Opetusministeri Li Andersson

Laulu opettajille

Tuija Rantalainen

Etäyhteys eri puolille Suomea – opettajien ja koulutuksen järjestäjän ajatuksia opettajien arjesta

Keskustelua opettajuudesta, opettajien työn merkityksestä ja digitaalisuudesta

Lukion matematiikan opettaja Ville Aitlahti ja pedagoginen yliopistonlehtori Heini Lehtonen

Ministerin tervehdys

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko

OKKA-säätiön palkinto hyvälle tutkimukselle

Videotervehdys

Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL

Loppusanat

Tilaisuuden kulkua ja keskustelua kuvittaa etäyhteyksien kautta live-kuvittaja Linda Saukko-Rauta.