Professoriliiton työsuhdepäällikkönä aloitti Leevi Mentula

7.2.2022

Kuva: Milla Talassalo

Oikeustieteen kandidaatti (OTK) Leevi Mentula on aloittanut Professoriliiton työsuhdepäällikkönä 7.2.2022.

Mentulalla on kokemusta juristin tehtävistä sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. Hän on työskennellyt työmarkkinalakimiehenä Kuntatyönantajissa ja sitä ennen pitkään juristina Suomen teatterit ry:ssä.

Uudella työsuhdepäällikön tehtävällä Professoriliitto haluaa vahvistaa jäsenpalveluitaan. Liitto saa satoja palvelussuhteisiin liittyviä yhteydenottoja vuositasolla.

- Haluan edistää työssäni sitä, että yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin hakeutuu myös jatkossa vahvimmat osaajat, sanoo Leevi Mentula.

- Minulle on tärkeää, että voin vaikuttaa ihmisten työelämään. Koen, että paras työväline vaikuttamiseen ovat työehtosopimukset, Mentula jatkaa.

Myös tutkijoiden tekijänoikeuksiin liittyy useita ajankohtaisia kysymyksiä. Tekijänoikeuslakia koskeva hallituksen esitys on valmistelussa opetus- ja kulttuuriministeriössä. Lisäksi useat yliopistot Suomessa ovat ottaneet käyttöön erilaisia oikeuksiensiirtosopimuksia.

- Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme työ- ja virkasuhdeasioiden lisäksi tekijänoikeusasiat hallitsevan juristin jäsenistömme ja aktiiviemme tueksi, toteaa toiminnanjohtaja Tarja Niemelä.

- Haluan toivottaa Leevin lämpimästi tervetulleeksi joukkoomme, Niemelä jatkaa.

Yliopistosektorilla ja valtion sektorilla neuvotellaan uusista työ- ja virkaehtosopimuksista. Yliopistosektorin neuvottelut alkavat 11.2.2022.  Professoriliiton toiminannajohtaja Tarja Niemelä on nimitetty akavalaisen neuvottelujärjestö JUKO:n yliopistoneuvottelukunnan puheenjohtajaksi kaudelle 2022-2023.

Yhteystiedot:

Leevi Mentula: leevi.mentula (at) professoriliitto.fi, puh. 040 521 8319