Taideyliopisto

Luottamushenkilö

Taideyliopiston osasto 10-vuotta juhlapuhe

Erik T. Tawaststjerna

Professoriliiton Taideyliopiston osasto 10 vuotta, puhe illallistilaisuudessa 14.12.2023

Hyvät ystävät ja kollegat, tutut ja uudet!

Kuten monet asiat elämässä, oli jonkinlainen kohtalon oikku että olin professoriliiton Sibelius-Akatemian osaston pitkäaikainen puheenjohtaja juuri silloin kun Taideyliopisto vuonna 2013 perustettiin. Osakseni lankesi tällöin Taideyliopiston kolmen akatemian osastojen luotsaaminen yhdeksi kokonaisuudeksi, yhdessä mainioiden kollegojeni kanssa – mainitsen heistä tässä erikseen Eeva Anttilan, Tarja Pitkänen-Walterin sekä Riikka Stewenin. Toimin Taideyliopiston osaston ensimmäisenä puheenjohtajana vuosina 2013 – 2015. Tämän jälkeen tehtävää ovat hoitaneet menestyksellisesti Eeva Anttila, Andrew Bentley ja Petteri Salomaa. Osastollamme on ollut merkittävä rooli professoreiden edunvalvonnassa, ja menestystä on tullut erityisesti pysyvämpien työsuhteiden luomisessa ja kokonaistyöajan uudelleen hahmottamisessa.

Voitte kuvitella, että vuonna 2013 tilanne oli meille kaikille uusi ja haastava. Pelkoa tulevaisuudestakin oli. Näin jälkeenpäin voi sanoa, että joistakin tuomiopäivän profetioista ja monenlaisista haasteista huolimatta tämä professoriosastojen yhteistyö sujui varsin sopuisissa merkeissä, selvästi helpommin kuin varsinainen kolmen Akatemian yhdistäminen. Siitäkin minulla on kokemusta Taideyliopiston tuolloisen hallituksen jäsenenä.

Oli ilahduttavaa nähdä, miten Taideyliopiston peräänkuuluttama kolmen taidealan yhteinen ymmärrys lisääntyi myös meidän professoreiden keskuudessa. Itsekin opin paljon uutta: esimerkiksi Kuvataideakatemian Tila-aikataide on mielestäni erinomainen käsite, joka sopii oikeastaan meidän kaikkien työskentelyyn. Ilmaisun ja kehollisuuden suhdetta me muusikot voimme tutkia siinä missä teatterikorkeakoululaisetkin.

Maailma on nyt monella tapaa erilainen kuin vuonna 2013 – koronapandemia ja maailmanpoliittiset myllerrykset ovat asioita, joita kukaan meistä ei osannut odottaa. Sekä Kuvataideakatemia että Sibelius-Akatemia ovat saaneet käyttöönsä merkittäviä uusia tiloja.

Ajatus taiteiden eri lajien yhteisestä koulutuksesta ei ole uusi. Jo vuonna 1877 B.O. Schauman jätti valtiopäiville taidekoulutusta koskevan anomuksen. Tässä muutamia otteita siitä:

”Mutta en ainoastaan toivo, että valtio ottaisi kuvaavat taiteet hoitoonsa, vaan myös soitannollisen, joka ehkä vielä suuremmassa määrässä ansaitsee tätä. Sillä samoin kuin on osoittainut että maassamme löytyy paljon semmoisia, joilla on aivan varma taipumus maalaukseen ja kuvanveistoon, samoin saattaa myös todeksi näyttää, että Suomen kansalla on luontaiset lahjat laulantoa ja soitantoa varten. . .

Molemmilla näillä opistoilla, sekä varsinaisella (kuva)taidekoululla, että musiikkikoululla, saattaisi olla yhteinen johtaja, joka yhtä hellästi suosisi kumpaakin ja valvoisi opetuksen säännöllistä hoitamista niissä, sekä yhteinen sihteeri ja rahastonhoitaja. Johtaja olisi kumpaisenkin virkakunnan esimiehenä. Joukko kulunkeja säästyisi siten, eikä olisi mitään haittaa odotettavana opistojen yhteisestä hallinnosta, koska molemmilla on sama tarkoitus: taiteellisten kykyjen kehitys.

… Saatettaneen sanoa, että niin köyhässä maassa kuin meidän taide on liiallinen ylöllisyys eikä mikään tarve; ei kuitenkaan ole niin, sillä tarvitsemmehan alttaritauluja kirkkoihimme, tarvitsemmehan mainioin miesten ja vaimoin kuvia sekä maalattuina että valettuina, tarvitsemmehan kuvattuja näkymiä kauniista maastamme, kuvauksia kansamme elämästä kankaalle maalattuina, kyllähän tarvitsemme kuulla urkujen kuminaa, laulun ja soiton sointuisaa kaikua, kun hartaus, ilo tahi suru täyttää rintaamme. Ilman taiteetta olisi elämämme täällä pohjan perukassa kuin päivä ilman auringotta. … Siis ansaitsee taide jotakin uhrausta valtiolta.”

Hyvät ystävät, näiden suorastaan profeetallisten sanojen myötä haluan onnitella osastoamme sen kymmenvuotisesta taipaleesta ja toivottaa toiminnalle erinomaista jatkoa, sekä kaikille teille hauskaa iltaa!

Lainaukset:

Arvi Karvonen: Sibelius-Akatemia 75 vuotta, Otava 1957, s. 21-22