Hae jäsenyyttä

Jäsenkelpoisuus

Liiton jäseneksi voi liittyä yliopiston professori taikka häneen verrattavassa asemassa oleva tutkija tai opettaja. Jäseneksi voidaan hyväksyä määräaikaisessa palvelussuhteessa työskentelevä, jos palvelussuhde kestää vähintään vuoden.

Professorin urapolulle (vakinaistamispolulle; tenure track) valittu, professoriksi tähtäävä henkilö voidaan hyväksyä liiton jäseneksi silloin, kun hän on saavuttanut urapolun toiseksi viimeisen vaiheen. Nimike on tällöin useimmiten apulaisprofessori (associate professor).
Valtion tutkimuslaitoksissa professoreina ja tutkimusprofessoreina työskentelevillä on Professoriliiton jäsenkelpoisuus. Näihin tehtäviin valituksi tuleminen on tyypillisesti edellyttänyt asianomaisen tieteellisen kelpoisuuden arviointia.
Professorin arvonimi ei tuota liiton jäsenkelpoisuutta.
Hakijakohtaisesti jäsenkelpoisuus harkitaan seuraavien kohdalla:
- valtion tutkimuslaitoksissa tutkimusjohtajina tai vastaavissa tehtävissä toimivat
- muissa tutkimusorganisaatioissa (kuin valtion tutkimuslaitoksissa) työskentelevät tutkimusprofessorit, tutkimusjohtajat tai vastaavissa tehtävissä toimivat
- alle 25 prosentin osa-aikaisessa professuurissa työskentelevät
- professor of practice -nimikkeellä toimivat.
Jäsenkelpoisuuden harkintaa varten jäsenhakemuksen liitteeksi tarvitaan (1) ansioluettelo, josta ilmenevät työura, tieteellisen pätevyyden arvioinnit, mahdollinen dosentuuri, väitöskirjojen ohjaus sekä muu tieteellinen toiminta. Lisäksi tarvitaan (2) julkaisuluettelo sekä (3) nykyisen työnkuvan luonnehdinta. Liitteet voi lähettää järjestöpäällikkö Raija Pyykölle sähköpostitse (raija.pyykko (at) professoriliitto.fi).

Jäsenilmoitus ja valtakirja jäsenmaksun perimiseksi ovat tulostettavissa ohessa. Ne palautetaan allekirjoitettuina liiton toimistoon. Valtakirjaan tarvitaan vain jäseneksi haluavan oma allekirjoitus; Professoriliiton toimisto hoitaa yhteydenpidon jäsenen työnantajan kanssa.

Lähetä jäsenilmoitus postitse osoitteeseen Professoriliitto, Rautatieläisenkatu 6, 00520 Helsinki. Vaihtoehtoisesti voit käyttää sähköistä ilmoittautumislomakettamme tai toimittaa asiakirjan sähköpostitse liiton sähköpostiosoitteeseen professoriliitto (at) professoriliitto.fi.

Palkansaajana työskentelevät jäsenet voivat antaa jäsenmaksunsa työnantajan perittäväksi. Voit tulostaa valtakirjan oheisesta tiedostosta. Lähetä valtakirja liiton toimistoon os. Professoriliitto, Rautatieläisenkatu 6, 00520 Helsinki. Voit toimittaa valtakirjan liitolle myös skannattuna sähköpostitse.

Muista lähetää valtakirja osoitteeseen mia.rikala (at) professoriliitto.fi.
 Ilmoitathan, jos tietosi muuttuvat osoitteeseen mia.rikala (at) professoriliitto.fi tai oheisen jäsentietojen muutoslomakkeen kautta.

Jäsenhakemus

*

Mikäli olet jäsenä myös jossakin seuraavista akavalaisista järjestöistä, saat alennuksen Professoriliiton jäsenmaksusta.

*

Aalto-yliopiston osalta ilmoitetaan myös korkeakoulu ja Itä-Suomen yliopiston osalta kampus

*

Kassan jäsenmaksu sisältyy liiton jäsenmaksuun. Työttömyyskassan jäsenenä Sinulla on mahdollisuus saada työttömyyden tai lomautuksen sattuessa ansioon suhteutettua päivärahaa. Voit olla jäsenenä vain yhdessä työttömyyskassassa.

Mikäli haluat erota edellisestä liitostasi, Sinun tulee itse olla yhteydessä liittoosi.

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.