Työttömänä

Työttömyysturvaa maksetaan työttömän työnhakijan toimeentulon turvaamiseksi siltä ajalta, kun työttömäksi jäänyt etsii uutta työtä tai osallistuu työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin.

Professoriliiton jäsenet on vakuutettu työttömyyden varalta Opetus ja tiede -työttömyyskassassa (ent. Opettajien työttömyyskassa).

Lisätietoja työttömyysturvasta Opetus ja tiede -työttömyyskassan sivuilta.

Ansiosidonnaisen päivärahan suuruus

Jos joudut työttömäksi

Kun jäät työttömäksi, aloita työnhakusi verkossa osoitteessa työmarkkinatori.fi. Kirjaudu verkkopalveluun pankkitunnuksella tai sirullisella henkilökortilla. Työnhakusi alkaa heti, kun olet vastannut verkkopalvelun kysymyksiin ja lähettänyt tiedot.

Toimi näin:

1. Kirjaudu Oma työnhaku -verkkopalveluun osoitteessa työmarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas

2. Täytä ja lähetä tarvittavat tiedot. Työnhakusi on voimassa tietojen lähettämisestä 14 päivää.

3. Seuraavaksi TE-toimisto arvioi kanssasi tilannettasi ja siihen parhaiten sopivia palveluja. TE-toimisto antaa myös työvoimapoliittisen lausunnon työttömyyskassalle tai Kelalle oikeudestasi työttömyysetuuteen. TE-toimistot ovat järjestäneet asioinnin eri tavoin. Tarkista paikalliset TE-palvelut -sivulta, miten sinun tulee toimia jatkaaksesi asiointia.

Työttömyysetuutta voidaan maksaa aikaisintaan työnhaun aloituspäivästä lukien.

Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia, voit aloittaa työnhaun ainoastaan ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä TE-toimistoon.

Ilmoita työttömyydestäsi Professoriliittoon: professoriliitto (at) professoriliitto.fi

Jäsenmaksu

Työttömyyspäivärahalla ja vuorotteluvapaalla olevan Professoriliiton jäsenen jäsenmaksu on 60 euroa/vuosi (vuonna 2024).