Puheenjohtaja Jouni Kivistö-Rahnasto: Yliopisto ei ole koulu

5.10.2018

TIEDOTE 5.10.2018

Professoriliiton puheenjohtaja Jouni Kivistö-Rahnasto:

Yliopisto ei ole koulu

Yliopistot nähdään nykyään liian usein pelkkinä kouluina. Puolueiden koulutuspoliittisten ohjelmien rinnalle kaivataan myös tiedepoliittisia ohjelmia. Tätä mieltä on Professoriliiton puheenjohtaja Jouni Kivistö-Rahnasto, joka puhui yliopistojen ja tutkimuksen roolista liiton kaikille jäsenille avoimessa kokouksessa perjantaina Helsingissä.

- Ne, jotka näkevät yliopistot kouluina, myös arvioivat yliopistoja kouluina. Tällaisen ajattelun mukaan tutkimustyö nähdään kilpailtuja tutkimus- ja kehityshankkeita toteuttavana projektiorganisaationa.

- Me toki tiedämme, että yliopistot ovat paljon enemmän.  Ne ovat yhteisöjä, joissa tehdään kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta, kehitystä ja taidetta sekä annetaan tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta. Edistämme sivistystä ja koko ihmiskunnan parasta. Kaiken tämän teemme yhdessä muun yhteiskunnan kanssa tiiviimmin kuin missään muualla maailmassa, puheenjohtaja Kivistö-Rahnasto totesi.

Puheessaan liiton jäsenille Kivistö-Rahnasto korosti, että suomalainen tutkimus, koulutus ja yliopistot ovat huippuluokkaa sekä absoluuttisesti että erityisesti suhteessa niille myönnettyjen rahoitukseen.

- Tämä asian tila pitää tunnistaa ja tunnustaa. Suomalaisen tieteen ja taiteen saavutukset noteerataan maailmalla ja meidän yliopistoista valmistuvat työllistyvät hyvin niin suomalaiseen kuin kansainväliseenkin työelämään. Hyvät tulokset puhuvat meidän puolesta – yliopistoihin kannattaa investoida!

Professoriliiton johto on viime keväästä lähtien tavannut aktiivisesti puolueiden puheenjohtajia ja muita keskeisiä päättäjiä. Liitto on painottanut vaaleihin valmistautuville puolueille tieteen ja taiteen riittävän perusrahoituksen tärkeyttä koulutuksen merkitystä kuitenkaan unohtamatta.

- Ihmiskuntaa koskevat suuret ongelmat eivät ratkea sirpaleisten pikkuprojektien avulla. Tarvitaan pitkäjänteistä työtä ja siihen vakaata ja ennustettavaa rahoitusta. Yliopistot jos mitkään ovat kohde, johon tulevan hallituksen kannattaa investoida Suomen parhaaksi.

Puolueilla on ollut kesän aikana kokouksia ja puolueiden puheenjohtajat ovat pitäneet linjapuheita. Osaamiseen liittyvät teemat ovat olleet niissä keskeisesti esillä.

- Olen iloinen, että sekä puolueiden yleisissä ohjelmajulistuksissa että puheenjohtajien puheissa koulutus ja osaaminen on nostettu myönteisesti esiin ratkaisuna tulevaisuuden ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Nyt kun puolueet valmistautuvat tuleviin eduskuntavaaleihin, rohkaisen heitä ottamaan vielä askeleen pidemmälle: pohtikaa ja laatikaa nykyisten koulutuspoliittisten ohjelmien rinnalle myös selkeät ja intohimoiset tiedepoliittiset ohjelmat rahoituksineen.

Perjantaina koolla ollut liiton avoin kokous valitsi liitolle valtuuston kaudelle 2019-2020. Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa Helsingin yliopistosta ja varapuheenjohtajaksi professori Juhani Hyvärinen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

LISÄTIETOJA:

puheenjohtaja Jouni Kivistö-Rahnasto, 045 657 5757