ATT hanke: Tule mukaan tekemään Avoimen tieteen käsikirjaa!

16.4.2015

Tervetuloa mukaan tekemään Avoimen tieteen ja tutkimuksen käsikirjan verkkoversiota! Käsikirjan tarkoituksena on tukea tutkijoita ja tutkimusorganisaatioita avoimuuteen, hyvään tutkimustiedon hallintaan ja tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittämiseen.

Käsikirjasta ollaan avaamassa verkkoversio, jossa kuka tahansa pääsee vaikuttamaan sen sisältöön. Käsikirja julkaistaan kevään aikana luku kerrallaan osoitteessa http://avointiede.fi/www-kasikirja. Palautteen avulla Käsikirjaa muokataan vastaamaan entistä paremmin tutkijoiden ja tutkimusorganisaatioiden tarpeisiin.

Kommentointi tapahtuu erillisellä alustalla, jossa voi kohdistaa ehdotuksia ja kommentteja Käsikirjan eri osiin, klikata tykkäyksiä ja jakaa Käsikirjan osia sosiaalisessa mediassa.

Linkit alustaan löytyvät http://avointiede.fi/www-kasikirja -sivulta vihreinä nappeina. Keskustelu on jaettu eri teemoihin ja kustakin tekstikappaleesta on tekstin lopussa linkki kyseisen teeman näkymään. Sivulla ja alustassa on jo jonkin verran sisältöä ja lisää ollaan lataamassa. Tekstiä käsikirjaan tulee lisää noin joka toinen päivä ja linkkejä jaetaan mm @Avointiede-twitterprofiilin syötteessä.

Kommentointiprosessin kautta toivomme saavamme arvokasta tietoa siitä, miten tutkijat näkevät avoimen tieteen hyödyt ja haasteet. Otamme mielellämme vastaan ehdotuksia ja näkökohtia käsikirjan sisältöön.

Lisätietoja:
Jessica Parland-von Essen
p. 050 381 2182, jessica.parland-vonessen@csc.fi
Avoin tiede ja tutkimus-hanke

ATT-hankkeesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt tiedon saatavuuden ja avoimen tieteen edistämiseksi Avoimen tieteen ja tutkimuksen hankkeen (ATT) vuosille 2014-2017. Tavoitteena on, että vuoteen 2017 mennessä Suomi nousee yhdeksi johtavista maista tieteen ja tutkimuksen avoimuudessa ja että avoimen tieteen mahdollisuudet hyödynnetään laajasti yhteiskunnassa. Lisäksi tavoitteena on edistää tieteen ja tutkimuksen luotettavuutta, tukea avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintatavan sisäistämistä tutkijayhteisössä sekä lisätä tutkimuksen ja tieteen yhteiskunnallista ja sosiaalista vaikuttavuutta. Lue lisää osoitteessa avointiede.fi