Liiton puheenjohtajan joulutervehdys

14.12.2020

Vuosi 2020 on lopuillaan. Samalla kauteni Professoriliiton puheenjohtajana on päättymässä. Kiitos kaikille jäsenille, liiton toimistolle, hallinnolle sekä kaikille kumppaneille yhteistyöstä. Olen saanut edistää tiedettä, taidetta ja sivistystä tavalla, johon en olisi yksin pystynyt. Mottomme - Tiedossa tulevaisuus - on Covid-19 taudin ja ilmastonmuutoksen keskellä osuvampi kuin koskaan.

Jäsenten auttaminen, edunvalvonta, tutkimuksen ja ylimmän opetuksen kehittäminen, rahoituksen edistäminen sekä aloitteet professorien työskentelyolosuhteiden ja vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi ovat olleet tärkeitä tehtäviä. Lämpimimmät muistot jäävät kuitenkin Professoriliiton tilaisuuksista sekä iloisista ja monitieteisistä keskusteluista.

Tärkeimpiä minulle ovat kuitenkin ihmiset. Professorikunnan suvaitseva arvokkuus ja yhteisen hyvän edistäminen ansaitsevat erityistä vaalimista.

Lopuksi joudun toteamaan, että maailma ei minunkaan kaudellani valmistunut. Siksi toivotan seuraajalleni Jukka Heikkilälle ja varapuheenjohtaja Eeva Moilaselle menestystä tulevissa tehtävissänne. Apunanne ovat liiton toimiston erinomaiset työntekijät, jäsenistön hallintoon valitsemat edustajat ja laaja joukko yhteistyökumppaneita.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Jouni Kivistö-Rahnasto