Akava: Korkeakoulutukseen lisäpaikkoja vain työvoimapulasta kärsiville aloille

21.10.2013

Tiedote 21.10.2013

Akava: Korkeakoulujen lisäpaikat kohdennettava vain työvoimapulasta kärsiville aloille

Akava vaatii, että korkeakouluihin suunnitellut lisäpaikat kohdennettaisiin vain työvoimapulasta tulevaisuudessa todennäköisesti kärsiville aloille. Kataisen hallitus on lisäämässä korkea-asteen aloituspaikkoja kesken hallituskauden.

– On kestämätöntä, että koulutusmääriä nostetaan yhtäkkiä kesken hallituskauden ilman minkäänlaista demokraattista menettelyä. Erityisen kummalliselta tämä touhu näyttää ammattikorkeakouluille, joista päätettiin juuri säästösyistä vähentää 2000 aloituspaikkaa, kummastelee puheenjohtaja Sture Fjäder.

Koulutuspaikkojen lisäys on osa hallituksen rakennepoliittista ohjelmaa, jolla pyritään supistamaan julkisen talouden kestävyysvajetta sekä parantamaan talouden kasvuedellytyksiä.

– Juuri nyt tulisi miettiä erityisen tarkkaan, että koulutukseen suunnatut julkiset varat käytetään viisaasti ja pitkäjänteisesti. Ei ole järkevää panostaa sellaisille aloille, joilla ei ole nähtävissä tarvetta opiskelijamäärien kasvattamiseen, huomauttaa asiantuntija Ida Mielityinen.

Suomessa on kehitetty koulutusmäärien arviointiin edistyksellinen, tutkimukseen perustuva järjestelmä, jolla koulutusmäärät pyritään sovittamaan yhteen ennakoidun työvoimatarpeen kanssa. Päätös koulutusmääristä tehdään eduskunnassa aina hallituskauden alussa.

– Akavalaisillakin aloilla on työvoimapulaa, ja koulutusmäärien lisäykset tulisi kohdistaa näiden alojen tilanteen parantamiseen. Aloituspaikkojen lisäykset eivät voi perustua koulutusalan kustannuksiin. On todella väärin opiskelijoita kohtaan lisätä opiskelupaikkoja siellä, missä opiskelu on suurten opiskelijamäärin vuoksi jo nyt pitkälti massaluentoja ja kirjatenttejä. Lisäresurssit tulisi käyttää siihen, että nykyisille opiskelijoille taataan laadukas koulutus kaikilla aloilla, Mielityinen tähdentää.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717