Yliopistoindeksin leikkaus puretaan

29.8.2014

Hallitus päätti torstaina 28.8. ensi vuoden budjettiesityksestä. Yliopistoindeksin leikkaus aiotaan purkaa. Julkisuudessa kiistaa herättäneestä Aalto-yliopiston lisärahoituksen kohtalosta tehtiin kompromissi.

Budjettitiedotteen korkeakouluja koskeva osuus:

Valtio pääomittaa ammattikorkeakouluja ensi vuonna 50 milj. eurolla sekä sitoutuu myöhemmin pääomittamaan yliopistoja kolminkertaisesti niiden hankkimia yksityisiä lahjoituksia vastaavasti.

Kevään 2014 kehyspäätökseen säästötoimena sisältyvän yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen valtionrahoituksen indeksikorotuksen puolittamisen vaikutus kompensoidaan molemmille korkeakoulusektoreille kertaluonteisella määrärahalisäyksellä vuonna 2015. Lisäys on yliopistoille 11,2 miljoonaa euroa ja ammattikorkeakouluille 5,4 miljoonaa euroa.

Aalto-yliopiston 70 miljoonan euron lisärahoitusta siirretään tasaerissä kaikkien yliopistojen kilpailtuun rahoitukseen v. 2020 mennessä. Vuosittain siirrettävä summa on 11,7 miljoonaa euroa.

Korkeakoulujen hakijasuman purkamiseksi korkeakoulujen sisäänottoa kasvatetaan 3000 opiskelijapaikalla määräaikaisesti tulevaisuuden työvoimatarpeen kannalta oleellisilla aloilla. Ammattikorkeakoulu-uudistuksen toinen vaihe toteutuu vuonna 2015 ja samalla ammattikorkeakoulujen rahoitus siirtyy kokonaan valtion vastuulle.

Lisätietoja: http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=423521