Kansalaisten mielikuva säätiöistä hyvin positiivinen

12.9.2014

Kansalaiset arvostavat apurahasäätiöitä, vaikuttajat kaipaavat lisää innovatiiviisuutta

Kansalaisten ja vaikuttajien arvioita apurahoja jakavista säätiöistä leimaa myönteisyys. Kielteisiä mielikuvia saa hakea suurennuslasin kanssa. TNS-gallupin toteuttamat kaksi tutkimusta osoittavat, että kaksi kolmesta suomalaisesta pitää apurahoja jakavien säätiöiden mainetta erittäin tai melko hyvänä. Vain 8 % kansalaisista arvioi säätiöiden maineen heikoksi.

”Tulos yllätti meidät iloisesti! Uskon, että entistä myönteisempien mielikuvien takana on uudenlaisia avauksia tekevien säätiöiden kuten Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä Koneen Säätiön dynaamisuus” Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan toimitusjohtaja Liisa Suvikumpu arvioi.

Säätiöistä tunnetuimmat ovat tänä vuonna näkyvästi 75-vuotisjuhlaansa viettävä Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Jane ja Aatos Erkon säätiö. Enemmistö kansalaisista on kuullut, lukenut tai nähnyt niistä jotakin. Parhaiten tunnettuutaan on kasvattanut Koneen Säätiö. Eniten arvosanaansa on parantanut Åbo Akademin säätiö, jonka asuntokauppoja käsiteltiin julkisuudessa vuonna 2012 juuri ennen silloisen säätiöbarometrin toteuttamista.

Nuorilla alle 30-vuotiailla on kuitenkin vaikeuksia tunnistaa säätiöitä. Tämä huolestuttaa säätiöissä: ”Meidän täytyy ottaa tästä opiksemme, ja löytää keinot puhutella nuorisoa. Säätiötoimintaa pitää avata nuorille, koska säätiöiden kautta jokainen voi vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin. Yritämme valottaa säätiötoiminnan monipuolisuutta tänä syksynä ensi kertaa järjestettävällä Säätiöpäivällä 1.10., jonka päätapahtumassa Mediatorilla esiintyy mm. rap-artisti Uniikki.”