Professoriliiton verkkosivut uudistetaan – miksi ihmeessä?

Kirjoittanut

Leena Kurkinen

Kommentit (0)

Professoriliiton verkkosivuilla on paljon tietoa. Sieltä löytyvät muun muassa liiton uutiset ja lausunnot, työsuhdetietoa, liiton jäsenedut sekä Professoriblogi, jossa otetaan kantaa yliopistojen ja tutkimuslaitosten ajankohtaisiin asioihin.

Informaatiota on runsaasti tarjolla, miksi siis pitää uudistaa? Liiton verkkosivut ovat osa liiton brändiä ja luovat mielikuvaa myös professoreista. Sivujen taustalla oleva julkaisujärjestelmä on jo yli kymmenen vuotta vanha, eikä aina mahdollista asioiden esittämistä ja toimintojen tekemistä verkkosivujen käyttäjälle mielekkäällä ja nykyaikaisella tavalla. Sama koskee myös sivujen ylläpitämistä. Tietoturvakaan ei ole enää parhaasta mahdollisesta päästä. Kuinka moni haluaisi käyttää edelleen kymmenen vuotta vanhaa matkapuhelinta?

Maailma on muuttunut myös siten, että jokaisella it-talolla ei ole enää omaa järjestelmää tarjottavanaan. Nykyisin hyödynnetään laajemmassa käytössä olevia ratkaisuja, joita räätälöidään asiakkaiden tarpeisiin. Yksi käytetyimmistä on avoimen lähdekoodin WordPress, joka ei ole riippuvainen yksittäisestä it-talosta. Professoriliiton sivujen taustalla oleva järjestelmä on vaipumassa historian unholaan ja onkin enää käytössä parissa organisaatiossa.

Professorikunta kansainvälistyy. Nykyisillä sivuillamme on kyllä runsaasti sisältöä myös englanniksi, mutta käyttäjä ei sitä aina löydä. Siksi uuden sivuston suunnittelu- ja rakennusvaiheissa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että englannin- ja ruotsinkielinen materiaali on selkeästi esillä ja eri kieliversioiden väillä voi siirtyä helposti.

Kun teknologia kehittyy ja uusia tapoja tiedonvälitykseen syntyy, onko enää tarvetta liiton omille verkkosivuille? Esimerkiksi monet ravintolat ylläpitävät tietojaan vain tietyissä somekanavissa. Yrityksiä ja organisaatioita on kuitenkin erilaisia moninaisine tarpeineen. Asiantuntijaorganisaatioilla on edelleen tarve kertoa itsestään alustalla, joka ei ole riippuvainen vaikkapa yksittäisen miljardöörin päähänpistoista.

Parhaillaan maailmalla ja Suomessakin kuhistaan tekoälystä ja ChatGPT:stä. Vielä ei kuitenkaan tarkkaan tiedetä, miten tekoälypohjaiset ratkaisut tulevat muuttamaan organisaatioiden viestintää. Lisäksi tekoäly kehittyy tällä hetkellä niin nopein harppauksin, että heikompaa hirvittää.

Koska menneessä ei voi enää pysyä kiinni ja tulevaisuutta ei vielä ihan tiedä, niin täytyy tehdä tämänhetkisen tiedon valossa paras ratkaisu. Se on liiton omat käyttäjäystävälliset verkkosivut, jotka ovat modernilla, avoimeen lähdekoodiin perustavalla alustalla, jonka it-alan asiantuntijat ovat muokanneet tietoturvalliseksi ja liiton tarpeisiin sopivaksi. Tekoäly kuitenkin tullee vaikuttamaan myös liiton verkkoviestintään tulevaisuudessa.

Kirjoita vastaus tai kommentti

Pakolliset kentät on merkitty *.