Vuosiarkisto: 2022

Professoriliiton lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi tekijänoikeuslain ja sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta

Professoriliiton jäsenet ovat tutkijoina sekä tekijänoikeudellisesti suojattujen teosten tekijöitä että niiden käyttäjiä. Tutkijoiden tekijänoikeuksia ei saa kaventaa, ja nykyinen tutkijapoikkeus pitää säilyttää. Professoriliitto katsoo, että hallituksen esityksen tavoitteet ja siinä annetut perustelut ovat oikeansuuntaisia ja yleensä DSM-direktiivin hengen mukaisia. Nykytilanne on kuvattu realistisesti. Liitto esittää muutamia yksityiskohtaisia parannusehdotuksia säädöskohdittain.

Professoriliiton lausunto valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2023–2026

Julkisen talouden suunnitelmassa tarkastellaan paitsi menokehystä myös tuloja ja edellisten tasapainotusta suhteessa vakaussopimukseen ja sen viimeaikaisiin huojennuksiin. Vaikka suunnitelma on tehty epävarmassa tilanteessa ja sumeaan tulevaisuuteen, se antaa Professoriliiton näkemyksen mukaan poikkeuksellisen realistisen ja tulevaisuususkoisen kuvan, jonka varaan on hyvä uusintaa pohjoismaista demokraattista hyvinvointiyhteiskuntaa. Liiton huoli tieteellisen tutkimuksen asemasta, tutkimukseen perustuvan ylimmän opetuksen ja TKI-toiminnan…

Tiedepolitiikan parhaat käytänteet

Aula Research käsittelee selvityksessään tiedepolitiikan pitkäjänteisyyttä, tiedepolitiikan johtamista sekä tieteen rahoitusta. Selvityksessä on kartoitettu Suomen nykytilannetta ja haettu parhaita käytäntöjä verrokkimaista. Näiden pohjalta Aula Research on antanut toimenpidesuosituksia suomalaisen tiedepolitiikan kehittämiseksi.

Professoriliiton lausunto avoimen saatavuuden kokooma- ja yksittäisteosten osalinjaukseen

Professoriliitto puolustaa eurooppalaisia arvoja ja samalla myös tutkimuksen vapautta henkilökohtaisena perusoikeutena. Liitto tuomitsee kaikki tavat rajoittaa tutkimuksen vapautta eikä hyväksy pyrkimyksiä rajoittaa tutkijoiden perusoikeuksia. Tutkimuksen vapauden oikeudellinen perusta ja velvollisuus turvata tutkimuksen vapaus eivät Professoriliiton mielestä ilmene avoimen saatavuuden kokooma- ja yksittäisteosten osalinjauksen luonnoksessa.

Professoriliiton lausunto hallintovaliokunnalle kolmansien maiden kansalaisten maahantulon edellytyksistä

Professoriliiton mielestä on perusteltua, että kolmansien maiden kansalaisten opiskelijoille myönnetään opiskelulupa koko tutkinnon keston ajaksi yhdellä hakemiskerralla. Liitosta on lisäksi kannatettavaa, että pidennetään työnhakua ja yritystoiminnan aloittamista varten myönnettävän oleskeluluvan voimassaoloa. Liitto muistuttaa, että kansainvälisten opiskelijoiden määrän lisääminen vaatii resursointia.

Professoriliiton lausunto luonnoksesta valtioneuvoston periaatepäätöksestä kansallisesta aineettomien oikeuksien strategiasta (IPR-strategia)

Professoriliitto toteaa, että IPR-strategiaa ei voida tarkastella erillään yleisistä tavoitteista, jotka liittyvät TKI-investointeihin, tuottavuuden nostoon ja perustutkimukseen. Professoriliitto korostaa yliopistojen ja tutkimuslaitosten professoreiden ja muiden tutkijoiden merkittävää roolia Suomen ja koko Euroopan innovaatiojärjestelmässä. Suomen TKI-järjestelmä ei ole kansainvälisesti kilpailukykyinen, ellei professoreilla ja muilla tutkijoilla ole kansainvälisesti kilpailukykyisiä toimintaedellytyksiä, jotka auttavat heitä tuottamaan tieteellisiä innovaatioita.