Vuosiarkisto: 2024

Maria Lähteenmäki.

Opetuksen ja ohjauksen vallankumous ‒ nähty!

Kuka muistaa vielä jonot professoreiden vastaanotoilla, suulliset kokeet, täydet luentosalit, lauantain tenttipäivät, kirjavakantiset opinto-oppaat ja harmaat opintokirjat, joihin koottiin kursseja pitäneiden opettajien hyväksynnät? Kuka muistaa aineistojen keruussa tarvitut reikäkortit ja kortistot, luentokansiot, kirjastojen ja arkistojen käsin kirjoitettavat tilauslomakkeet, reistailevat kopiokoneet, manuaaliset kirjoituskoneet, valkoisen peittolakan, leikkaa ja liimaa -metodin? Kuka muistaa oluenhuuruisen opiskelijakulttuurin, hiipuvan radikalismin, elokuvakerhot,...

Ursula Schwab.

Professorit ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yliopistolain 2 §:ssä on säädetty, että yliopistojen tulee tehtäviään hoitaessaan toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Nykyinen keskustelukulttuuri on aiheuttanut sen, että osa tutkijoista epäröi kertoa julkisesti tutkimusalastaan ja tutkimustensa tuloksista. Tämä ei ole hämmästyttävää, vaikkakin hyvin surullista. Esimerkiksi keskustelu rahoitetuista tutkimushankkeista saa välillä erittäin ikäviä sävyjä ja...

Tuija Gadd.

Tutkimuslaitosten tutkimus tähtää ratkaisuihin

Valtion tutkimuslaitokset tekevät ratkaisukeskeistä tutkimusta, jolla tuetaan yhteiskunnallista päätöksentekoa ja elinkeinoelämän uudistumista. Tutkimustoiminnan lisäksi laitoksilla on vaihtelevassa määrin erilaisia asiantuntija- ja viranomaistehtäviä sekä maksullista ja muuta palvelutoimintaa. Tutkimuslaitokset ylläpitävät merkittäviä tutkimusinfrastruktuureita, tietoaineistoja ja pitkiä aikasarjoja yhteiskunnan eri osa-alueilta. Tutkimuslaitokset tuottavat palveluita horisontaalisesti useimmille hallinnonaloille, muulle julkiselle sektorille sekä yrityksille ja kolmannen sektorin toimijoille. Kansainvälisellä yhteistyöllä...

Mika Lähteenmäki.

Yliopistojen rahoitusmalliuudistuksesta

Yliopistot saivat joulukuun puolivälissä esityksen uudeksi rahoitusmalliksi v. 2025 alkavalle kaudelle, kun KK OHRA -työryhmä (Työryhmä opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakouluohjauksen ja korkeakoulujen valtionrahoituksen kohdentamisessa käytettyjen rahoitusmallien uudistamiseksi) sai esityksensä kansiin. Sen sijaan, että rahoitusmallia olisi lähdetty uudistamaan perusteellisesti tutkitun tiedon pohjalta, mikä on Professoriliiton tavoite, työryhmän tehtäväksi täsmentyi tehdä nykyiseen malliin vain välttämättömät muutokset, jotka...